maandag 30 maart 2009

Blindschaken

Als mensen blind zijn kunnen ze toch gewoon blijven schaken. Dan spelen ze op een speciaal bord waarvan de witte velden hoger liggen dan de zwarte. Op alle zwarte stukken zit een klein koperen kopje. De blinde schakers voelen met alle vingers over hun eigen schaakbord en zeggen dan de zet hardop tegen de tegenstander. Er zijn wereldkampioenschappen voor slechtziende en blinde spelers.

Maar ziende schakers spelen ook blindschaak. Ik leerde mezelf blindschaken tijdens mijn afdroogbeurt en dat was om de drie dagen want ik had ook een broer en een zus. Dan zaten mijn vader en mijn broer in de huiskamer met een schaakbord voor zich en ik riep dan de zetten vanuit de keuken. Soms deden ze voor de gein een onmogelijke zet en dan werd ik heel kwaad en dat vonden zij dan weer leuk. Het is niet zo moeilijk als het lijkt, blindschaken, probeer het zelf maar eens.

Heb je een vraag voor mij of over de Schaakkaravaan? Stuur een mail naar euwemec@xs4all.nl

Hans Böhm, ambassadeur van de Schaakkaravaan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten