maandag 2 maart 2009

Favoriete schaakstukken

Het is vreemd maar iedereen heeft wel een favoriet schaakstuk. Ik speelde eens tegen een meisje van pakweg acht jaar, ze kwam amper boven de tafel uit. Omdat ze verloren stond gaf ik mijn dame weg, dat maakte voor de uitslag toch niet uit. Maar zij sloeg mijn dame niet met haar toren! Zij hield van torens.

Omdat paarden en lopers ongeveer gelijk zijn in kracht, wordt de eigen voorkeur goed zichtbaar. Ik houd meer van het paard en dus zie je in mijn partijen vaker dat ik het met een paard opneem tegen een loper. Natuurlijk mag dat helemaal niet en moet je iedere stelling volkomen objectief beoordelen en die stukken ruilen die geruild moeten worden. Maar ja, schakers zijn ook maar mensen.

Hans Böhm, ambassadeur van De Schaakkaravaan

Heb je een vraag voor mij of over de Schaakkaravaan? Stuur een mail naar euwemec@xs4all.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten