dinsdag 24 februari 2009

Feestje bij Jan


Van de week was ik op een feestje bij Jan Timman. Nou ken ik Jan al langer dan 40 jaar. Toen hij zestien was werd hij jeugdkampioen van Nederland en toen ik zeventien werd, was ik de volgende jeugdkampioen. Later speelden we samen in vele toernooien, in Nederland maar ook in verre en vreemde landen en steden. Amerika, Rusland, IJsland, Spanje, Noorwegen, Bulgarije, Joegoslavië, Oost en West-Duitsland (daar liep toen nog een muur dwars door Berlijn) en nog zo veel andere landen.

We zijn ouder geworden maar de schaaksport is altijd bij ons gebleven. Op zijn feestje bekeken we nog een mooie partij, die op dat moment gespeeld werd in Sofia (de hoofdstad van Bulgarije). Er waren meer schakers en we zaten middenin de kamer en analyseerden op een veel gebruikt schaakbord de partij vanaf de computer. Je kon zien dat de niet-schakers het jammer vonden dat ze niet mee konden doen. Hadden ze maar op school moeten leren schaken!

Hans Böhm, ambassadeur Schaakkaravaan

Heb je een vraag voor mij of over de Schaakkaravaan? Stuur een mail naar euwemec@xs4all.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten