dinsdag 2 februari 2010

Jeugdjournaal

De telefoon. Het jeugdjournaal. Een nieuwsgierige vrouwenstem. “Wij zouden graag een item maken over het jeugdschaken. Er schijnt een wereldkampioen te zijn, Carl Magnussen, slechts 15 jaar en in een andere groep speelt de kampioen van Nederland met zo’n leuke naam en die is nog jonger”. Terwijl ik wat tegengas probeerde te geven verklaarde zij: “Ja, sorry, ik heb niet veel verstand van schaken maar het spreekt me erg aan, die verjonging in zo’n oude sport”.

Natuurlijk was ik het in grote lijnen met haar eens. De Noor Magnus Carlsen was bezig het Corus-toernooi te winnen en met zijn 19 jaar staat hij nummer 1 op de wereldranglijst. Hij is geen wereldkampioen, dat is de Indiër Viswanathan Anand. In de sterke grootmeester B-groep heerste Anish Giri (15 jaar) en hij mag volgend jaar meespelen op het allerhoogste podium. In de grootmeester C-groep speelden bijna alleen maar tieners. Ik vertelde die nieuwsgierige en enthousiaste mevrouw dat er in de lagere groepen nog veel jongere kinderen zitten en dat ze ook wat beelden moest nemen van een 10-jarig meisje in groep H4 die met een dinosaurusknuffel naast het bord speelt.

Het is gewoon waar: de schaaksport verjongt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten